۲۸ آبان ۱۳۸۵، ۹:۳۳

/ هفته کتاب با اهالی کتاب /

کتابخانه ای کمتر از ده متر مربع برای روشندلان !

کتابخانه ای کمتر از ده متر مربع برای روشندلان !

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب : در سالهای اخیر علی رغم طرح موضوع ارائه خدمات به معلولان در ابعاد مختلف ، متاسفانه در عمل ، بروز اتفاق خاصی مشاهده نمی شود .

به گزارش خبرنگار مهر درکرج ، راه اندازی کتابخانه ویژه روشندلان ازجمله این خدمات به جامعه معلولان کشور است که از چندی پیش دربرخی نقاط کشور آغاز شده ، اما این کتابخانه ها به اندازه ای ضعف دارند که نمی توان آنها را کتابخانه نامید و اغلب به دلیل کمبودهای متعدد تنها وقت روشندلان را می گیرند .

یک روشندل عضو کتابخانه روشندلان کرج در این خصوص گفت : همه فضای کتابخانه روشندلان کرج به 10 متر هم نمی رسد و افراد بینا نمی توانند به سادگی در آن تردد کنند تا چه رسد به نابینایان !

وی افزود : کمتر موضوعی وجود دارد که دنبال آن باشی و در این کتابخانه کتابی در آن زمینه بیابی در حالی که یک کتابخانه باید حداقل ها را داشته باشد .

روشندل دیگری اظهار داشت : این کتابخانه حتی یک خط تلفن ندارد که ما قبل ازحرکت ازمنزل با آن تماس بگیریم و بدانیم کتاب مورد نظر در کتابخانه موجود است یا خیر. از طرفی می توان مانند بسیار از کشورهای دنیا کتابهای مورد نیاز را از طریق پست برای روشندلان ارسال کرد.

یک روشندل که دانشجوی مقطع کارشناسی است نیز خاطر نشان کرد: یک دستگاه رایانه برجسته نگار در این کتابخانه است که می تواند برای دانشجویان روشندل بسیار قابل استفاده باشد اما متاسفانه این رایانه به شبکه اینترنت متصل نیست و عملا استفاده چندانی برای روشندلان ندارد.

یک روشندل نیز از نبود روزنامه ویژه روشندلان در این کتابخانه انتقاد کرد و گفت: همه کتابخانه های عادی آخرین شماره روزنامه های کشور و مجلات را برای اعضای خود می آورند در حالی که کتابخانه روشندلان کرج از این امتیاز محروم است.

وی اظهار داشت: روزنامه ایران سپید در حال حاضر تنها روزنامه ای است که برای روشندلان منتشر می شود و در کیوسکهای مطبوعاتی نیز عرضه نمی شود مسئولان روزنامه نیز به دلایل متعدد مشترک جدید برای ایران سپید نمی پذیرند و عرضه یک نسخه از این روزنامه در کتابخانه می تواند بسیار مفید باشد.

این روشندل تصریح کرد: مگر پیش از آنکه کتابخانه نابینایان دایر شود ما چه می کردیم؟ اگر امروز هم کتابخانه ای نبود توقعی نداشیتم و همان کار را ادامه می دادیم.

به گزارش مهر، کتابخانه روشندلان کرج بخش بسیارکوچکی ازکتابخانه مرکزی این شهرستان است که فاقد ابتدایی ترین امکانات ممکن است . این کتابخانه با وجود 200 عضو ، تنها 100 جلد کتاب به خط بریل دارد و تعداد محدودی نیز کتاب گویا ( کتابی که روی نوار کاست روخوانی شده) در آن وجود دارد.

تنها مسئول این کتابخانه نیز از آغاز فعالیت آن از یک سال پیش به صورت دواطلبانه و رایگان در آن کار می کند بدون آنکه هیچ نهاد یا سازمانی رقمی بابت زحمات وی بپردازد.

ثریا سبزی مسئول کتابخانه روشندلان کرج در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این کتابخانه با وضعیتی که دارد نمی تواند پاسخگوی نیازهای مراجعان خود باشد و تنها شرمنده روشندلانی است که ازراه های دور و نزدیک برای دریافت کتاب می آیند.

وی افزود: وقتی تنها 100 جلد کتاب با موضوعات محدود داشته باشی چگونه می توانی تقاضاهای 200 عضو فعال را برآورده کنی در حالیکه معمولی ترین عناوین کتابهای کمک آموزشی ، رایانه ، اینترنت ، زبان انگلیسی و تست کنکور در کتابخانه موجود نیست .

سبزی اظهار داشت : روشندلان اغلب برای دریافت کتاب یا نوار در نوبت می مانند در حالیکه می توان حداقل تعداد نوارهای این کتابخانه را با کمک افراد بینا افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: افراد نابینا با مشکلات فراوانی خود را به کتابخانه می رسانند تا کتابی را که دیگری به امانت برده بگیرند در حالی که این مسئله با یک تلفن ساده قابل حل است .

سبزی تصریح کرد: بارها برای داشتن یک خط تلفن ازمسئولان ذیربط تقاضا کرده ایم اما تا امروزپاسخی نگرفته ایم . ازسوی دیگربرخی نهادها و ادارات از قبیل پست که می توانند درارسال کتاب به درب منازل روشندلان با ما همکاری کنند دراین زمینه کوتاهی می کنند .

وی ادامه داد: حتی فضای مناسبی برای ضبط نوار نداریم و در این زمینه نیازمند همیاری خیرین هستیم . ضمن آن که دستگاه تکثیرنوار هم در این کتابخانه وجود ندارد و با یک ضبط معمولی نوارهای این کتابخانه تهیه می شود که باعث از بین رفتن نوارهای مادر می شود.

سبزی یادآورشد : تعدادی از اعضای کتابخانه ، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هستند که برای تامین نیازهای این قشرازجمله کتاب و اینترنت هیچ چیزی دراین کتابخانه نداریم.

وی در خصوص وضعیت اشتغال خود اظهارداشت : از ابتدای فعالیت این واحد از یک سال پیش تاکنون با آن که تنها کتابدار واحد نابینایان هستم از امور کتابخانه های کشور حقوقی دریافت نکرده ام و به صورت داوطلبانه فعالیت می کنم.

سبزی که دارای مدرک کارشناسی ادبیات است گفت : به دلیل عدم حمایت مالی و بالا بودن هزینه های رفت و آمد تنها روزهای زوج در کتابخانه حضور دارم و درنتیجه کتابخانه یک روز درمیان دایر است .

کد خبر 408661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha